Weekje back to basic! - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Joris - WaarBenJij.nu Weekje back to basic! - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Joris - WaarBenJij.nu

Weekje back to basic!

Door: Joris vd Ven

Blijf op de hoogte en volg Joris

18 April 2015 | Australië, Tamworth

Na een nachtje in het hostel in Tamworth, en een snel ontbijt, kwam om 9 uur het busje dat ons naar Leconfield ging brengen aanrijden. In het hostel waren we maar met 5 mensen voor de school, nog 2 Nederlandse jongens en twee Engelse meiden. Buiten bleek het drukker geworden, en uiteindelijk zaten we met zo’n 12 mensen in de bus en volgde er nog wat mensen met eigen auto’s. In het busje bleek dat er ook nog twee andere Nederlandse meiden bij waren. Daarnaast nog wat Engelsen, een Amerikaan en nog wat Australiërs. Na wat boodschappen was het ongeveer een uur rijden naar de ranch. Het eerste deel over normale wegen, maar ongeveer de helft van de tijd op gravelpaden. Echt richting the middle of nowhere dus. Telefoonsignaal was al na een kwartier niet meer aanwezig.

Na een hobbelige rit kwamen we aan op de ranch waar het kampvuur al brandde en de paarden al gezadeld waren. Na een korte intro en wat kennismaken met elkaar viel vooral op dat het leeftijdsverschil erg groot was. De helft was tussen de 20 en 30, maar er was ook een meisje van acht en haar moeder, en wat meiden van rond de 15. Een nogal gemixt gezelschap dus. Ook maakten we kennis met de eigenaar: Tim Skerrett, en Cal, Paul en Nicole. Dit zijn feitelijk ook backpackers die na de cursus zijn blijven hangen om te werken op de ranch en te zorgen voor eten etc. Na het invullen van het nodige papier werk gingen we naar de paarden en kon het echt beginnen. Ik kreeg Tonka, achteraf een nogal rustig paard, ideaal om op te beginnen. Naast paardrijden leren we ook veel natural hosemanship. Wat feitelijk wil zeggen dat je leert je paard te leiden alsof je een dominant paard bent. Dus deden we ook veel dingen op de grond naast het paard. Het is geweldig om te zien hoe goed Tim daar in is. Zonder het paard ook maar aan te raken kan hij het alle kanten opsturen.

Na wat rondjes in de arena (bak) gingen we gelijk op met de paarden het land in. En niet zomaar over een vlak zandpaadje, maar gelijk de heuvels in. Dat is nogal een ervaring als je zo goed als geen ervaring met paarden hebt. Maar wel echt geweldig om te doen. Van zulke ritten zouden er nog meer volgen. Naast paardrijden hebben we tijdens de week ook schapen gedreven met de paarden, schapen gevangen, schapen geschoren en ook een schaap geslacht. Een van de jongere meiden is sindsdien vegetariër denk ik. Ook hebben we hekken gerepareerd, koeien gedreven met de paarden. Dat was echt een geweldige rit door de heuvels (5 uur achter elkaar op een paard!) en een hele andere manier van koeiendrijven dan ik gewend ben. Ook deden we regelmatig wedstrijdjes met de paarden. Elke dag eindigde met een stevige maaltijd rond het kampvuur en daarna nog lang napraten. Met de Nederlanders hadden we ook echt een leuke groep. Als op de laatste dag van deze geweldige week zijn we naar Tamworth gegaan en hebben we een gezellige avond in de kroeg gehad.

Het was dus echt een superweek, beter had ik me niet kunnen wensen. En het allermooiste is dat het nog niet voorbij is voor mij, want Tim heeft mij en Sander, een van de andere Nederlandse jongens, gevraagd of we voor hem willen werken. Het is geen vetpot maar de omgeving en de activiteiten zijn geweldig. Dus voor de komende tijd wordt Leconfield mijn home away from home. Als het goed is ben ik een volleerd ruiter als ik terug ben. Ik heb er echt super veel zin in! Het enige nadeel is dat er nauwelijks telefoonontvangst is, dus het zal van mijn kant wat stil zijn door de week, maar elk weekend ben ik wel in de stad en dan zal ik jullie op de hoogte proberen te houden.

Groeten,

Joris

• 18 April 2015 - 07:40

Eva:

JALOERS! ;)

• 18 April 2015 - 10:40

Jan En Riet:

Hoi joris ,
    Als je zolang op een paard moet zitten mag je die leren hoed ook zo nu en dan in je broek stoppen. Goed tegen blaren.
    Wat een ervaringen, echt super.

• 19 April 2015 - 00:14

Carolien:

Wat gaaf Joris, en leuke foto's zeg.
    Nog een leuke tijd daar in Australië.
    Groetjes Carolien

• 20 April 2015 - 20:31

Anny:

Hoi Joris
    de hoed staat je prima...
    kei leuk om je ervaringen te lezen ...ook mooie foto`s
    je maakt van alles mee daar en paardrijden ...gaaf.
    geniet er van he
    gr Anny